Pierwsze Superjumbo idą na żyletki. Czy już tylko Emirates wierzy w Airbusa A380?

Pierwsze Superjumbo idą na żyletki. Czy już tylko Emirates wierzy w Airbusa A380?Pierwsze Airbusy A380, które weszły do komercyjnej służby, zakończyły ją znacznie przed terminem. Pasażerskie liniowce obliczone są na eksploatację trwającą dwadzieścia lat i dłużej. Część z nich po wycofaniu ze służby w przewozach pasażerskich przeżywa drugą młodość po konwersji przystosowującej je do transportu cargo. Ten wariant w przypadku A380 nie wchodzi wszakże w grę, ponieważ towarowa wersja A380-800F (Freigther) pozostała jedynie w sferze koncepcji. Starożytni rzekliby “signum temporis” – znak czasu, tego czasu , w którym wielkie czterosilnikowe maszyny ustępują miejsca konstrukcjom wyposażonym w dwa motory, twinjetom. Co ciekawe, Airbus ma już na swoim koncie jedną porażkę z odrzutowcem napędzanym czterami silnikami, modelem A340. Czyżby A380 miał finalnie podzielić los tego projektu?
Światełko w tunelu przygasa
Na początku tego roku wydawało się, że dla największego pasażerskiego samolotu zaświtała wreszcie jutrzenka nadziei. Tak potrzebnej po tym, jak kilka miesięcy wcześniej na targach Dubai Airshow linie lotnicze Emirates niespodziewanie odmówiły złożenia zamówienia na A380 i zwróciły się do amerykańskiego konkurenta z wielomiliardowym zamówieniem na Dreamlinery. Nieoczekiwana wolta miała miejsce na konferencji prasowej, na której Airbus miał obwieścić światu nowinę o wielkim zamówieniu na swój wielki samolot. Arabowie doskonale zdawali sobie sprawę z problemów Airbusa, który już od dłuższego czasu nie mógł pozyskać klientów na nowe A380 i żądali zapewnienia, że europejski producent utrzyma program produkcji Superjumbo przynajmniej przez kolejną dekadę. Gdy tak się stało parę miesięcy później, Emirates złożyło tak bardzo wyczekiwane zamówienie na 38 pasażerskich gigantów. I de facto uratowało projekt przed wygaszaniem i zamknięciem w niedalekiej perspektywie.
Rychły koniec produkcji nowych egzemplarzy A380 był nadzwyczaj realnym scenariuszem. W każdym razie na tyle palącą kwestią, że prezydent Francji, Emmanuel Macron, nie szczędził wysiłków podczas swoich wojaży po Chinach, aby pozyskać zainteresowanie Państwa Środka tym projektem. Na próżno.

źródło : http://antyweb.pl/superjumbo-na-zyletki/

%d bloggers like this: