Kilka milionów Polaków odczuwa lęk przed odłączeniem się od internetu i smartfona. Wy również?

Kilka milionów Polaków odczuwa lęk przed odłączeniem się od internetu i smartfona. Wy również?Co to jest to FOMO (Fear of Missing Out)? To „wszechogarniający lęk, wynikający z przeczucia, że inne osoby w danym momencie przeżywają bardzo satysfakcjonujące doświadczenia, w których ja nie uczestniczę”, związany z „pragnieniem pozostawania w stałej łączności z innymi i wiedzy na temat tego, co robią”.
To dość niepokojące zjawisko w kontekście uzależnienia od internetu czy smartfonów, badacze postanowili więc zbadać wskaźnik FOMO wśród Polaków, by poznać skalę tego zjawiska.
dr Anna Jupowicz-Ginalska, inicjatorka i koordynatorka badania:
Dzięki pozyskanym danym wiemy, że wysokie FOMO dotyczy 16% polskich internautów powyżej 15 roku życia. To liczna grupa, bo oznacza, że kilka milionów Polaków może mieć kłopot z odłączeniem się od Internetu i smartfona. Jednak w raporcie chcemy nie tylko zwrócić uwagę na przykre konsekwencje nadmiernego użytkowania mediów cyfrowych. Pragniemy też zaproponować szereg rekomendacji, mogących pomóc w zwalczaniu tego niepokojącego zjawiska, które według nas jest już realnym problemem społecznym.
Zajrzyjmy już do samego raportu z badań, który zaczyna się od podziału demograficznego FOMO w Polsce. Twórcy raportu podzieli tu na trzy grupy Polaków: high, mid i low. Wspomniane 16% dotyczy więc osób które mają zdecydowany problem z odłączeniem od internetu czy smartfona – high FOMO, a tylko 18% ma znikomy – low FOMO.

Jak widać nie ma przy tym znaczenia miejsce zamieszkania, a także płeć – wysoce „sfomowanych” jest 17% użytkowniczek internetu oraz 15% użytkowników.

Większe różnice widać w rozbiciu na wiek. Największy wskaźnik FOMO stwierdzono wśród młodych internautów w przedziale wieku 15-24 lat, wskaźnik ten maleje wraz z wiekiem.

Jaka jest skala zjawiska FOMO w Polsce doskonale obrazuje powyższy wykres. Przedstawiono w nim odpowiedzi na kilka twierdzeń ze skali FOMO. Dozwolone odpowiedzi były następujące: „trochę prawdziwe” i „umiarkowanie prawdziwe” oraz „prawdziwe” i „całkowicie prawdziwe”.

Prawie połowa internautów z grupy high FOMO intensywnie korzysta z serwisów społecznościowych, jednocześnie ten sam poziom korzystania wskazuje co trzeci internauta z grupy ogólnej. Tak więc różnica nie jest znaczna, jednak jeśli spojrzymy na czas korzystania z mediów społecznościowych różnice robią się znacznie. I tak, w grupie ogólnej internautom wystarczy kilka minut na zaznajomienie się z nowinkami w social mediach (2-5 minut – 27%, 6-15 minut – 33%), z kolei osoby z grupy high FOMO potrzebują do tego znacznie więcej czasu (6-30 minut – 24%, 31-59 minut – 11%). Podobne różnice są odnośnie do liczby serwisów społecznościowych, z których internauci korzystają. Przeciętni internauci korzystają z jednego konta w social media (38% z grupy ogólnej, 28% osób z grupy high FOMO), natomiast do 3 i więcej kont przyznaje się 25% osób z high FOMO, 15% z grupy ogólnej.

Jak spojrzymy na cele korzystania z serwisów społecznościowych widać już spore rozwarstwienie pomiędzy grupą ogólną a high FOMO, która częściej wskazuje że służą do budowania własnego wizerunku czy statusu społecznego oraz korzystają z nich w celu poprawienia sobie humoru, z nudy czy dla inspiracji.

źródło : https://antyweb.pl/fomo-lek-przed-odlaczeniem-sie-od-internetu-i-smartfona/

%d bloggers like this: